Milyen élmény versenyautót vezetni?

Hasítod a szelet, a több G-s erő beleprésel az ülésbe ahogy gyorsítasz. Mi jut erről eszedbe? Biztos nem az, amikor délután nézed a kedvenc sorozatodat. Segítünk: versenyautó vezetés!

Tudna egy átlagos ember egy forma 1-es autót vezetni, akármilyen verseny tapasztalat nélkül? A legtöbben ezt a kérdést teszik fel az interneten, amikor versenyautó vezetés után érdeklődnek.

Sajnos meg kell hogy mondjuk, nem mindenki tud elvezetni egy ilyen sok lovas “autót”. Az első ok az az, hogy ez egy formula autó. Ha nem vezettél még egyet sem, akkor tuti, hogy ki fogsz pörögni. Még ha vezettél is, akkor is szinte tuti, hogy ki fogsz pörögni az elején. NEM lehet egyeltalán semmilyen módosított rendes autóhoz hasonlítani. A második ok a fékek. Egyeltalán nem működnek szinte, amíg fel nem melegednek. Szóval a felkészületlen sofőrök azt hinnék, hogy ez a szupergyorsan száguldó versenyaut nem fog megállni, és nagyon sokszor rálépnek teljesen a fékre, és kicsúsznak.

Beszéljünk egy kicsit a tapadásról: Ezeknek az autóknak iszonyatosan  nagy mechanikus tapadásuk van. Egy “átlagos” vezető biztosan nem kerül olyan helyzetbe az autójával, ahol ekkora aerodinamikai leszorításra lenne szüksége, mert nem hiszik el, hogy olyan sebeséggel, olyan kanyarokba sikerülne bekerülni, ahol egyébként hasznos lenne ez a leszorítás.

Egy igazi versenyautó vezetéséhez bízni kell a gépben, ami merőben más élmény, mint egy átlagos vezetés. Az aeroval minnél gyorsabban mész, annál gyorsabban mehetsz, de ez bizony nagy magabiztosságot és gyakorlást igényel. Az mellett, hogy egyébként mekkora fizikai stressznek teszi ki a testedet egy ilyen autó, mentálisan is fel kell készülnöd az olyan helyzetekre, amikor az agyad azt kiabálja, hogy “jézusom, lassíts te állat”, és bevehesd nagyobb sebességgel a kanyarokat.

De milyen gyorsan kell menned, hogy a kerekek és az aero normálisan működjön?

Mindkettőre különböző válasz van. Először vegyük az egyszerűbbet: Az aero körülbelül 60 mérföld per óránál kezd el bekapcsolni egy kisebb autónál, a F1-es autóknál pedig egy kicsivel nagyob sebességnél. De miért is? Mert ha a Forma 1-es autó 60 mérfold/óránál nagy lenyomató erőt kapna, akkor 190-nnél iszonyatos nagy hátránya lenne. Egy club racer nem megy akkora sebeséggel, szóval simán tud optimalizálni kisebb sebességekre.

Egyébként, ezektől függetlenül nyugodtan addhatsz forma 1 vezetést ajándékba.

A kerekek: Elég durván kell vezetned ahhoz, hogy felmelegítsd a kerekeket. Ez azért van, mert a kanyaros szakaszokban felmelegszik, az egyenes szakaszokban pedig lehűl. A fékezés is ad ráju kegy kis hőt, de ez elenyésző mértékű. A legjobb taktika az, ha szlalomozol a pályán, ezt bizonyára sokat láthattad, ha nézel Forma 1-es futamokat. Egy hidegebb napon, keményebb gumival talán egyeltalán nem fogod elérni az üzemi hőmérsékletüket, amíg mondjuk egy melegebb napon, lehet pont azért kell küzdened, hogy lehűtsd őket, hogy megvédd a kiszakadástól.

Ha szeretnél verseny autót vezetni, akkor kattints ide.